Chinese ceremonies - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Joshua Hartman - WaarBenJij.nu Chinese ceremonies - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Joshua Hartman - WaarBenJij.nu

Chinese ceremonies

Door: Joshi

Blijf op de hoogte en volg Joshua

30 September 2008 | Indonesië, Batavia

Uhm.. ja waar zal ik eens beginnen. Ben helemaal gaar na een weekend vol met ceremonies en continue wierook luchten om me heen.

Vrijdag maar half dagje gewerkt en toen naar rumah duka gegaan (soort mortuarium) waar alle familie samen kwam en het lichaam licht opgebaard. Daar tot 's avonds gebleven. Zaterdagochtend ook heen geweest.. toen begon dag 1 van de totaal 3 van het 'rouwproces/ceremonies'.
Ik heb zoveel ceremonies gezien dat ik niet eens meer weet wat er nou op welke dag gebeurde. Smiddags ook nog ff weggeweest naar ziekenhuis voor Akeila(intenting) en toen ff terug naar huis, om vervolgens savonds weer naar Rumah duka te gaan.
Zondagochtend voor het eerst in 2 weken maar eens een keer uitgeslapen haha!
Tussen de middag richting bandara (vliegveld) om mijn opa en oma op te halen. Vanuit daar direct weer naar Rumah duka.

"haha. als je nu al gek wordt van het woord rumah duka kan je beter stoppen met lezen =)".

Voornamelijk een wit tshirt gedragen.. waarom? weet ik nog steeds niet maar het was de bedoeling dat de familie een wit shirt droeg. Behalve op de laatste dag bij een ceremonie, een rood tshirt.

Op maandag moest ik werken (als 1 van de enige bedrijven in Jakarta!). Nu t/m zondag vrij vanwege Lebaran (suikerfeest). Was wel een kort en leuk werkdagje, dus je begrijpt wel dat er die dag niks van terecht is gekomen. Smiddags weer naar Rumah Duka om ceremonies bij te wonen.

Vanochtend vroeg opgestaan om voor de laatste keer naar Rumah Duka te gaan. Vandaag is oom Lie begraven in Udik, Serpong.. net buiten Jakarta. Hij is naast zijn moeder begraven. Voordat we van Rumah Duka naar begraafplaats(je) vertrokken hadden we nog een laatste ceremonie daar. Bij de begraafplaats ook nog verschillende ceremonies. After that, werden verschillende papieren objecten(huis, tv, etc) verbrand ter ere van de overleden persoon. Na de begravenis was er nog een maaltijd en toen naar huis.
Onderweg naar huis nog langs het nieuwe huis van mn neef gereden.. nog in aanbouw maar ziet er mooi uit, dichtbij een meer.

Kortom, een hele speciale ervaring om mee te maken. Echt ongeloofelijk wat een organisatie er achter zo'n begravenis zit. Verschillende rituelen meegemaakt en zoveel familie ontmoet (ja echt veel!!) dat ik op een gegeven moment ook niet meer wist welke familieband er nou was!

Gelukkig rest van de week vrij om te relaxen. Morgen Lebaran en daarna naar de Puncak (tenminste, dat is de planning) maar kan ook veranderen in verband met situatie rondom oom Lie.

Ff een middagdutje dan maar haha!?

Selamat tidur.

Josh.

• 01 Oktober 2008 - 18:06

Anni:

joshi, joshi! Wat een belevingen weer! Btw..ik heb de garantiebon van je camera NERGENS meer kunnen vinden! :( Maar zo te zien doet ie het nog prima! De tijd vliegt he..nog maar een maandje ofzo toch?? Ik ben erbij hoor, op Schiphol;)x